Zere blaas

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik wil mijn vraag graag toelichten aan drs. J. De Jongh-van Hoof. Ik heb een rare vraag. Soms als ik naar de wc ben geweest en heb geplast, dan heb ik daarna een soort zere blaas, alsof je weer moet plassen, en het is niet regelmatig. Soms een keer, dan weer een week niet, enz. Is dat normaal? Ik ga niet zo vaak naar de wc om te plassen, ik drink ook niet zoveel, want ik vind het erg lastig om steeds naar de wc te lopen. maar ik kom wel aan de 1,5 liter per dag ongeveer. Ik heb die klachten als ik na de wc ben geweest en al ongeveer 6 uur niet naar de wc ben geweest. De hoeveelheden zijn evenveel.

Ik ben een meisje van 18. Ja, ik heb ook wel last van mijn darmen, vooral als ik patat, of iets gekruid eet. Dat is trouwens ook zwaar irritant. Is daar wat aan te doen, want tegenwoordig eten we maar geen patat, omdat ik dan weer de hele avond kramp heb en diarree?

Antwoord

Soms houden mensen die net een blaasontsteking hebben doorgemaakt het gevoel van vaak plassen. Ook wanneer er geen sprake meer is van een blaasontsteking. Wanneer je een hele volle blaas hebt kan je ook na het plassen dit gevoel krijgen. Eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig naar de hoeveelheden die je plast: deze klachten komen zowel bij mensen die vaak kleine beetjes plassen, als bij mensen die “ophouden”.

De darmklachten lijken op klachten die passen bij prikkelbare darmen. Maar het is dan verstandig eenmalig je eigen huisarts te raadplegen. De NHG heeft overigens wel patiëntenbrieven over prikkelbare darmen. Zie nhg.artsennet.nl (dus zonder www)

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

darmenplas(sen)