TV of Uitzendinggemist

B.S. van Groningen / Geen reacties

Vraag

N.a.v. de vraag over tv of tv-programma’s via internet bekijken welke beantwoord is door de heer Van Groningen het volgende: In de eerste plaats hartelijk dank voor uw antwoord. Ik denk dat ik vanuit uw positie uw antwoord begrijp. Bewust heb ik de vraag wat scherp geformuleerd. Het is misschien goed om nog wat over mijzelf te vertellen, zodat duidelijk wordt waarom. Ik ben in een hervormd gezin opgegroeid en ik had, dat kan ik eerlijk zeggen, gelovige ouders. Bij ons thuis was er wel tv. Ik zeg niet dat dat niet gevaarlijk kan zijn, maar bij ons thuis werd er absoluut geen misbruik van gemaakt. Door mijn huwelijk ben ik in de Ger. Gem. terechtgekomen. Ik voel me daar best goed thuis, alleen het standpunt wat de Ger. Gem. altijd ingenomen heeft t.a.v. tv-bezit/gebruik heb ik nooit begrepen. Het is ook niet zo dat wij bewust programma's via uitzendinggemist.nl opzoeken die niet verantwoord zijn. Daar proberen we eerlijk mee om te gaan. Ik ben me ervan bewust dat heel veel programma's verwoestend voor onze ziel zijn, maar dat  geldt toch voor heel veel dingen? Door iets over mijn achtergrond en het feit hoe er vroeger bij ons thuis mee omgegaan werd aan te halen hoop ik dat u mijn wat scherp gestelde vraag begrijpt. Dan begrijpt u misschien ook mijn opmerking: "Wij zijn lid van de Ger. Gem. en hebben daarom geen tv."

Vraag/reactie 2; Op vraag "Wat is het verschil tussen tv-kijken of op de computer de programma's via Uitzendinggemist bekijken?" Als je moeite hebt met een soort tv via internet (net als ik), kun je ook Kliksafe nemen. Als je een abonnement met minste filtering neemt,  dan kun je nog geen “Uitzendinggemist bekijken”, maar b.v. wel het Journaal en verschillende actualiteitenprogramma's. Vriendelijke groet, Kliksafe-gebruiker.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrienden, die een reactie op mijn antwoord gaven.

Hartelijk dank voor jullie begrip. Het blijft een moeilijke zaak, die een grote verantwoordelijkheid legt op ons zelf. Alles is niet in regels te vatten. Fijn dat de eerdere vraagsteller een toelichting geeft, zodat ik hem ook beter begrijp. Wederzijds hoop ik dat je mijn onderbouwing en antwoord kan plaatsen.

Bij al deze zaken: tv, internet en andere moderne media geldt: wij moeten oprecht voor de Heere zijn: zie psalm 26. Alle regels en mogelijkheden kunnen gebruikt en misbruikt worden. Maar bij een slordige levenswandel is er één, die het naar z’n zin heeft: de satan. Op welke manier hij ons van God vandaan houdt, interesseert hem niet. Als je maar geen zondaar voor God wordt en je leven wenst in te richten naar Zijn geboden. Van hem mag je op dit terrein veel, heel veel. Eén ding niet: ernst maken met de zaligheid van je ziel en van de zielen, die aan onze zorgen zijn toevertrouwd.

Ik wilde de beantwoording op deze vragen afsluiten met de regels uit een bekende psalm:
Weerhoudt o, HEERE, uw knecht, dat hij zijn hart niet hecht, aan dwaze hovaardij, of: wend, wend mijn oog, van d’ ijdelheden af.

Met hartelijke groet
B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.

Tags in dit artikel:

internettv