Christus verloochen in de PKN

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Ds. Kot zegt in zijn antwoord dat je niet mee kunt gaan naar de PKN, omdat dat niet in overeenstemming is met Gods Woord. Betekent dat dan ook dat als ik mee ga, ik Christus verloochen?

Antwoord

Wie niet meegaat naar de PKN doet dat op grond van het feit dat deze nieuwe kerk met zo'n verdeelde grondslag eigenlijk geen kerk meer is. Een huis tegen zichzelf gedeeld wat moet daar van worden? Kun je tegelijk belijden dat Christus de Zoon van God is en anderzijds belijden dat Hij het niet is, zoals deze kerk van haar leden verlangt/eist.

Maar als ik er geen moeite mee hebt om in mijn eigen gemeente me veilig te voelen d.m.v. een convenant of een motie Burggraaf of via een handreiking en beleidsplan en heb verder geen boodschap aan het geheel van de kerk, dan moet ik maar mee gaan de PKN in. Voor mij blijft het een feit: de PKN is onaanvaardbaar.

Met vriendelijke groet, ds. A. J. Schalkoort