Wie moet je in het gebed aanspreken?

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

Wie moet je in het gebed aanspreken? De Vader, Zoon, Heilige Geest of God in het algemeen?

Antwoord

Het Onze Vader leert ons om God als Vader aan te spreken, zie H. Catechismus, zondag 46. Verder laten verschillende delen uit de Evangeliën ons zien dat mensen de Jezus hebben aangeroepen als de Zoon van God of Heere Jezus. In het gebed spreken we ook de Heilige Geest aan als de andere Trooster. We belijden een Drie-enige God, zijn in Naam van de Drie-enige God gedoopt en mogen Hem als zodanig aanroepen.

Zie verder wat er staat in het doopformulier, namelijk dat gedeelte waar geschreven wordt wat het betekent gedoopt te zijn in de Naam van de Vader, Zoon en Heilige Geest.

We bidden niet tot God in het algemeen maar we spreken Hem aan met de Namen die Hij aan ons geopenbaard heeft.

Met vriendelijke groet, ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

bidden