Hoe moet je ooit je zelfvertrouwen terug krijgen als je tot twee keer toe bent v...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Hoe moet je ooit je zelfvertrouwen terug krijgen als je tot twee keer toe bent verkracht?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een korte duidelijke vraag waar een wéreld achter schuilgaat! En waar ik ook niet zomaar antwoord op kan geven. Want hóé jij je zelfvertrouwen terug kunt krijgen na het vreselijke wat je is overkomen hangt voor een groot deel van je persoonlijkheid af! Dat je anoniem wilt blijven en je vraag zo neutraal mogelijk hebt gesteld kan ik begrijpen, maar juist daardoor kan ik alleen maar wat algemeenheden antwoorden. Ik hoop, dat je er desondanks iets mee kunt.

1. Jij bent verkracht, tot tweemaal toe zelfs. Onthoud, dat jou dingen zijn aangedaan die níét jouw ‘schuld’ zijn! Er wordt namelijk nog wel eens gedacht of gezegd dat je als meisje aanleiding zou hebben gegeven. Maar stél, dat dat een héél klein beetje waar zou zijn dan is ‘hij’ (ik ga er van uit dat de ‘dader’ een manspersoon was) te ver gegaan en heeft misbruik van de situatie gemaakt. Nu zeg ik al twee belangrijke dingen: ‘dader’ en ‘misbruik maken van’. Hij heeft gewoonweg verkeerde dingen gedaan en is daar de schuldige van!

2. Niet jíj, maar híj! Je kunt zelfs aangifte bij de politie doen, want hij heeft iets misdadigs gedaan!

3. Je schrijft niets over het hoe, wat, waar, was het dezelfde persoon of waren er twee verschillende, enzovoort. En ik ga er niet over fantaseren. Maar als ik jou eens mag vergelijken met een huis, dan kun je zeggen: “er is bij mij ingebroken”. Iemand is jouw huis binnengedrongen, die daar beslist niet hoorde. Hij heeft schade aangericht: vertrouwen geschonden en eer gestolen.

4. Hoe kom je daar ‘overheen’? In de eerste plaats heb je hulp nodig... die je nu anoniem aan het zoeken bent gegaan, maar échte hulp kan alleen pérsoonlijke hulp zijn! Dat is een keuze die je moet maken en een stap die je moet zetten! Via Refoweb kun je chatten met Eleos, of je mailt mij en samen zoeken we de juiste hulpverlener.

5. In de tweede plaats heeft “verwerken” tijd nodig, je moet bij wijze van spreken weer rechtop leren lopen. En misschien wel weer leren om (alleen) over straat te gaan, iemand aan te kijken, enzovoort. Gùn jezelf die tijd, ieder klein stapje in de richting van ‘jezelf’ is een stapje op weg naar zelfvertrouwen.

6. Houd jezelf steeds weer voor: ”Ik ben een parel in Gods hand. Wat hij gedaan heeft draag ik mee, maar God houdt van mij, ook zoals ik nù ben!”

7. Belóón jezelf: geef jezelf complimenten, (kleine) cadeautjes, maak het gezellig in je huis of op je kamer.

Dat wat met je gebeurd is kun je niet ongedaan maken - en daar denk ik niet licht over, hoor! Ik heb het niet over vergeven en vergeten, dat is echt een ander (misschien ooit nog eens een volgend) hoofdstuk! Naar de toekomst toe kun je wel iets doen... lees dit verhaal nog maar eens door!

Ik wens je heel veel sterkte (mail me gerust!) en bovenal Gods zegen toe,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

psychologie