Mag je volgens de Bijbel aan zelfbevrediging doen?

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mag je volgens de Bijbel aan zelfbevrediging doen?

Antwoord

In de Bijbel staat NIET duidelijk een tekst dat je het wel of dat je het niet mag doen.

In de tienerjaren komen de geslachtsorganen tot ontwikkeling en beginnen ze ook te functioneren. Bij een jongen worden er per dag miljoenen zaadcellen aangemaakt en die moeten ook van tijd tot tijd het lichaam kunnen verlaten. Meestal gebeurt dat 's nachts in een zogenaamde "natte droom". Een jongen merkt dan al gauw dat hij dat ook zelf (met de hand) kan opwekken. En daar kom je al snel toe als je in gedachten allerlei seksuele fantasieën hebt.

Die seksuele gevoelens gaan in het leven van een tiener vroeg of laat een rol spelen. Het zijn nieuwe gevoelens, veelal stormachtig en je moet dan toch leren dit een plaats te geven in je leven.

Al met al is het bijna onvermijdelijk dat het zo (af en toe) tot zelfbevrediging komt. Je moet je er dan ook niet al te schuldig over voelen. Ook is het niet schadelijk voor de gezondheid (wat mensen soms denken).

Mensen willen graag weten of iets nu echt zonde is of niet,  ja of nee, zwart of wit. Bij heel veel dingen is dat duidelijk, echter lang niet altijd en dat geldt ook voor de zelfbevrediging.

Toch hebben de meeste jongeren een naar gevoel na de zelfbevrediging. Dat komt omdat seksuele omgang bedoeld is om met je eigen man/vrouw te beleven binnen het huwelijk. Bij zelfbevrediging beleef je de seksualiteit op jezelf, dat is dus niet echt de bedoeling ervan, vandaar ook die kater na afloop. Zo word je er steeds weer bij bepaald wat de werkelijke bedoeling is van seksualiteit.

Eigenlijk is zelfbevrediging een soort van "noodoplossing" om de seksuele spanning kwijt te raken wanneer die spanning al te hoog is opgelopen. Toch kun je er zelf ook veel aan doen om die spanning niet zo hoog te laten oplopen dat zelfbevrediging "nodig" is. Probeer je fantasieën omtrent de seksualiteit niet de vrije loop te laten.

Soms zijn jonge mensen zelf verslaafd aan zelfbevrediging, dat kan nooit goed zijn, immers geen enkele vorm van verslaving is goed.

Zelfbevrediging wordt ook wel "onanie" genoemd, n.a.v. de geschiedenis van Onan in Genesis 38. Echter in het 9e vers is geen sprake van zelfbevrediging, maar van onderbroken gemeenschap (coïtus interruptus). Onan weigerde Thamar te bevruchten omdat hij niet wilde dat er een kindje geboren zou worden, wat dan vervolgens op naam van zijn overleden broer zou komen te staan. God straft hem daarvoor met de dood. Nogmaals, er is hier dus geen sprake van zelfbevrediging.

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging