Vriendin wil (zich) niet laten dopen

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vriendin; geen speciale maar gewoon vriendschappelijk. Zij is niet gedoopt. Dit wil ze haar eventuele kinderen later ook niet laten doen omdat ze die verantwoording niet kan dragen, denkt ze. Is dit een goede reden om niet te laten dopen en wat is een goed antwoord in haar richting?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is belangrijk dat je vriendin eerst zelf gedoopt wordt. Ze moet daartoe belijdeniscatechisatie volgen, om dan van harte het geloof te belijden. Vervolgens ontvangt zij het teken ervan dat ze is opgenomen in het verbond van God: de heilige Doop. Voordat dat gebeurd is mag je vriendin officieel niet eens “ja” zeggen. Dus kan er geen sprake zijn van verantwoording dragen.

Als zij zich in deze weg wil begeven, dan kan het zijn dat ze ook meer de betekenis van de doop gaat zien. En dan zal het haar vooral ook opvallen dat de doop in de eerste plaats een getuigenis van de Heere aan ons is. De Heere God wil daardoor Zijn beloften extra onderstrepen. Hij wil er ons een teken van geven dat ze waarachtig zijn.

Van de kant van de ouders hoort daar dan bij dat je je kind in die leer wilt opvoeden. Niemand zal dat echter kunnen doen, zonder dat hij of zij daarbij fouten maakt en tekort schiet. En dat weet de Heere. Maar de vraag is ook niet of we het kunnen, maar of we het willen. En als we zien waar het om gaat, zouden we dat dan niet willen? Het onderwijs in de leer der zaligheid is het mooiste wat je je kind kunt meegeven. Een ouder die het beste met zijn kind voorheeft, begeert toch juist om het allernodigste mee te geven. En ook al is het gebrekkig, de Heere wil het zegenen. Laten we het van Hem verwachten. Al wat u ontbreekt, schenk ik zo gij ’t smeekt, mild en overvloedig” (Psalm 81:12 berijmd).

Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

kinderdoopongedoopt