(...) Verder is een zaadlozing geen enkel probleem en doet het geen pijn of zo. ...

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Er zitten in mijn sperma regelmatig een soort geleiachtige klontjes. Ik heb dit een aantal jaren geleden ook gehad en na verloop van tijd ging het over. Verder is een zaadlozing geen enkel probleem en doet het geen pijn of zo. Wat zou dat kunnen zijn? Ik was in het verleden verslaafd aan zelfbevrediging en het aantal zaadlozingen lag frequent hoger als nu. Zou het ook te maken kunnen hebben dat de kwaliteit van het sperma achteruit gaat, als je minder zaadlozingen hebt?

Antwoord

De aard van het sperma kan in de tijd verschillen, in kleur, geur etc. Frequentie, mate van seksuele opwinding, leeftijd etc. zijn factoren die dat kunnen beïnvloeden. Sperma bestaat uit twee componenten: de zaadcellen (in volume erg beperkt) en vloeistoffen uit klieren (het grootste deel), zoals de prostaat. De 'klontjes' lijken meer de zaadcellen te zijn, maar zeker ben ik daar niet van. Eigenlijk is het enige wat van belang is, wanneer er regelmatig bloed bij het sperma zit.

Daarnaast is het zo dat de kwaliteit van het sperma (en dan bedoel ik de kans met dit sperma kinderen te verwekken) bij het ouder worden minder wordt. Bij zwangerschapswens wordt wel geadviseerd ongeveer één keer per twee dagen een zaadlozing te hebben, maar of dit veel uitmaakt weet ik niet zeker. In ieder geval hoor ik geen alarmerende signalen in je vraag.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch