(...) En als ik die jongen tegenkom, durf ik ook niet erg aardig te doen, want d...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een 16-jarig meisje en ik zit de laatste tijd heel vaak in een dip. Ik heb daardoor erg veel chagrijnige buien tegenover anderen en voel mezelf daar schuldig over. Ik zit vaak in een dip omdat ik heel lang verliefd ben geweest op iemand en het leek of hij ook gek op mij was. Toen bleek dat hij alleen maar naar me keek en verder niets wilde, deed me dat erg verdriet. Nu vind ik een andere jongen leuk. Ik weet niet of hij verliefd op mij is, maar ik ben erg bang voor weer zo'n tegenslag als bij die eerste jongen. Nu ben ik dus erg neerslachtig en zit erg vaak in een dip omdat ik zo bang ben dat die jongen me helemaal niet wil. Ik vind dit absoluut niet fijn, want altijd zit ik aan hem te denken of hij mij wel zou willen, waardoor ik haast nooit meer een optimistische bui heb. En als ik die jongen tegenkom, durf ik ook niet erg aardig te doen, want dan voel ik me zo kwetsbaar. Dus ben ik vaak erg stug. Heeft u tips voor mij om weer wat positiever te denken en weet u wat ik moet doen? Want ik blijf er in gedachten altijd mee bezig en dat is helemaal niet fijn, want ik zie de fijne dingen van het leven zo niet meer.

Antwoord

Allereerst zou ik je willen zeggen dat wanneer je deze jongen echt zou willen hebben, je dan niet stug moet doen. Deze jongen zal dan zonder meer denken dat je hem niet zo moet en dan kan het heel makkelijk uitdoven. Een jongen probeert er eerst achter te komen of een meisje hem ook aardig vindt. Als hij denkt dat zij hem ook wel ziet zitten, zal hij pas met z’n gevoelens voor de dag durven komen.

Het is jammer dat je zo’n nare ervaring hebt gehad dat je dacht dat die jongen jou ook aardig vond en dat dat dus niet het geval bleek te zijn. Helaas is dat gebeurd en daar moet je toch overheen proberen te stappen. Dat moet je niet teveel je huidige leven door laten bepalen.
Het pad der liefde loopt helaas niet altijd even soepel. Dat is jammer, maar er gebeuren gelukkig ook heel veel mooie en goede dingen en houdt dat voor ogen. Bovendien kan deze jongen er helemaal niets aan doen dat het bij de vorige jongen zo gelopen is.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

psychologie