Voor werk niet zonder tv kunnen

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Voor mijn studie aan de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening loop ik stage. Mijn praktijkbegeleider zei dat je als maatschappelijk werker niet zonder tv kunt. Mijn vriend en ik hebben juist de beslissing genomen om geen tv te kopen. Mijn vraag is nu hoe ik hier mee om moet gaan. Om actueel nieuws te weten kun je toch ook de krant en de radio als medium gebruiken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste aanstaande collega,

Wat leuk om een vraag van iemand te krijgen die over een periode afstudeert als maatschappelijk werkster. Het is een lastig probleem. Je lijkt tussen twee vuren te staan, enerzijds de afspraak met je vriend om geen tv aan te schaffen en anderzijds het advies van een praktijkbegeleider om juist wel een tv aan te schaffen.

Allereerst zou ik je willen aanraden om nog eens met die praktijkbegeleider in gesprek te gaan en te vragen of hij zijn antwoord of opmerking wil nuanceren. Een maatschappelijk werker die niet zonder tv kan lijkt mij een opmerking die om uitleg vraagt. Ik ken verschillende maatschappelijk werkers die prima functioneren zonder tv. Mijn persoonlijke mening is dat je voor het actuele nieuws wel genoeg hebt aan kranten en tijdschriften.

Tegelijkertijd moet ik je zeggen dat ik tijdens mijn opleiding veel heb geleerd van diverse tv programma's waarin uitgebreid op achtergronden en ziektebeelden wordt ingegaan. Ook programma's over bepaalde bevolkingsgroepen kunnen leerzaam zijn. Natuurlijk kun je hierover ook lezen in tijdschriften maar het zal jou, als aanstaande maatschappelijk werker, niet verbazen dat juist de communicatie en de non-verbale aspecten in een (praat)programma zo leerzaam zijn. De Ikon bijvoorbeeld zendt regelmatig programma's uit over bijvoorbeeld zwervers of mensen met een persoonlijkheidsstoornis, zoals borderline. Ook de EO zendt met enige regelmaat programma's uit die goed zijn voor jouw vorming als hulpverlener. Dit is leerzaam en nodig voor jouw opleiding.

Toch denk ik ook dat wanneer jij uit overtuiging geen tv wilt, dit jouw kwaliteiten als hulpverlener niet hoeft te beïnvloeden. Het is aan jou om samen met jouw vriend de afweging te maken wat jullie grenzen zijn. Je kunt ook overwegen om aan iemand te vragen of die bepaalde programma's voor je wilt opnemen zodat jij ze later kunt bekijken.

Je kunt ook samen met je vriend, wanneer jullie wel een tv aan zouden schaffen, verantwoord van een tv gebruik maken. Ik weet niet of jij met of zonder een tv bent opgegroeid en of een tv geaccepteerd is in jullie kerkverband, maar dit kunnen zo allerlei overwegingen zijn om juist wel of niet een tv aan te schaffen. Hoe lastig het ook is, jullie zullen samen moeten beslissen.

Succes ermee en probeer zo open mogelijk te zijn in gesprek met jouw praktijkbegeleider.

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

tv