Tampon inbrengen lukt niet

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik zit al een poosje met een vraag. Ik ben een meisje van 17. Ik probeer tijdens mijn ongesteldheid een tampon in te brengen, dat lukt niet. Op een gegeven moment kan hij niet verder. Ook niet als ik ontspannen ben of wat van richting verander. Ik weet dat hier al veel vragen over gesteld zijn. Maar zou deze vraag beantwoord kunnen worden? Ik las ergens dat je in de spiegel kan kijken en dan hem moet voeren. Ik zie ergens ver weg wel een klein gaatje zitten, maar veel te klein voor een tampon, en hoe moet dat later bij gemeenschap?

Antwoord

Als je nog maagd bent, dan kan dat gaatje in het maagdenvlies best wel klein zijn. Als je dan een tampon inbrengt, dan zal die opening kunnen oprekken en het kan zelfs zo zijn dat het maagdenvlies dan iets ‘inscheurt’. Dat klinkt ernstiger dan het is, maar het is wel zo. Meestal zal het maagdenvlies bij de eerste seksuele omgang sowieso wat ‘inscheuren’. Dat kan dan soms een beetje pijn doen, maar valt in het algemeen erg mee. Ook kun je eventueel een paar dagen voor de huwelijksdag het gaatje met je vingers wat proberen op te rekken. Dus als je een klein gaatje ziet, hoef je op zich niet bang te zijn dat seksueel contact niet mogelijk zou zijn.

Maar vind je het echt heel erg belangrijk om tampons te gebruiken? Maandverband is zeker zo hygiënisch.

Of je wel of niet meer maagd bent, heeft niet zozeer te maken met het gebruik van tampons als wel of je niet of wel met een jongen naar bed bent geweest. Het kan zelfs wel gebeuren dat het gaatje in het maagdenvlies tijdens de eerste seksuele omgang zo oprekt dat het niet eens inscheurt. Het maagdenvlies is dan nog intact, maar zo iemand is toch geen maagd meer.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

medischtampon