(...) Ook hebben ze, lijkt het, altijd wel behoefte om je aan te raken, te knuff...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Wij, 2 meiden van 17, hebben een (aantal) vra(a)g(en). We hebben allebei verkering (1,5 jaar en een jaar) en we merken dat we vaak twijfels hebben, terwijl onze vrienden daar blijkbaar helemaal geen last van hebben. Zij zijn altijd verliefd. Ook hebben ze, lijkt het, altijd wel behoefte om je aan te raken, te knuffelen, enz. Wij hebben daar allebei wel eens geen behoefte aan en vragen ons af hoe dit komt. Ligt dit aan het verschil tussen jongens en meiden of is het iets raars van ons? Dan hebben we nog een hele andere vraag. We maken ons zorgen om een vriendin van ons (17). Haar verkering is nu enkele maanden uit. Ze is nog helemaal in de war. Nu schijnt het dat er een jongen (21) verliefd op haar is, maar ze weet niet goed wat ze daar mee aan moet. Ze komt met haar twijfels naar ons toe, maar wat kunnen wij daar aan doen? Kunnen we haar op een of andere manier helpen? Ze vindt die jongen wel leuk, maar of het meer dan leuk is weet ze niet. Aanrakingen doen haar niet zoveel, maar de aanwezigheid van hem is wel prettig. Misschien is ze nog teveel gericht op haar ex, dat idee hebben we namelijk soms. Hebt u misschien een oplossing voor ons?

Antwoord

Dat zijn heel wat vragen tegelijk en ik zal proberen die te beantwoorden. Meestal twijfelen meisjes meer dan jongens, maar het kan zeker ook wel bij jongens voorkomen. Jongens zijn inderdaad vaak wel meer ‘lichamelijk’ ingesteld dan meisjes. Dat hoef je niet te laten gebeuren, maar het is juist fijn om daar met elkaar over te praten zodat een meisje weet hoe een jongen erin staat en andersom.

Nu je vriendin. Als je verkering uitgaat en je hebt dat zelf niet gewild, dan is dat heel erg vervelend. Je komt dan in een soort van rouwproces. En als dan een andere jongen verliefd is op jou en je zit zelf nog midden in de verwerking van je vorige relatie die is uitgegaan, dan is dat niet makkelijk. Dat je dan niet meteen erg verliefd bent op deze jongen, is natuurlijk ook goed te begrijpen. Als ik haar was, dan zou ik eerst een gezellig vriendschappelijk contact opbouwen. Dan zul je in de loop van de tijd vanzelf wel merken of het wederzijds meer wordt of niet. Soms moet je dingen ook gewoon de tijd geven.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

verkering