Ger. Gem. zakt weg

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongere van de Ger. Gem. maar begrijp niet waarom zoveel mensen in ons kerkverband de Ger. Gem. zien als de enige ware kerk. Ik kom ook wel eens in de Ger. Gem. in Ned./HHK/Oud Ger. Gem. Ik ben daar dan steeds weer onder de indruk van de ernst waarmee velen daar onder Gods Woord zitten te luisteren. Ook constateer ik helaas dat het leven binnen de Ger. Gem. over het algemeen een slordiger leven is. Er kan helaas zoveel bij door, alles moet kunnen (vroeger niet!). Zijn wij als Ger. Gem. misschien soort van volkskerk aan het worden met alle nadelige effecten die daar aan verbonden zijn? Wilt u mij eens aangeven hoe we deze ontwikkeling weer kunnen keren? Want we zakken echt als kerk steeds verder weg. Help!!!

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Je bewogenheid met de gemeenten doet mij goed. Maar verwacht je hulp niet van mensen. Ook niet van ambtsdragers. Maar bij de Heere is hulp in alle omstandigheden. Idealiseer de omstandigheden in andere kerkverbanden niet. Ook bij ons is er nog veel waar we dankbaar voor mogen zijn. De Heere heeft ons nog niet verlaten. De Heere heeft ons een plaats gegeven in onze gemeenten. Dan rust op ons de taak om getrouw te zijn. Wat gaat er van ons persoonlijk uit? Is ons leven in de vreze des Heeren? Zijn we een zoutend zout of een licht op een kandelaar?

Laten we vooral niet meedoen met hen die door onze gebreken aan te wijzen, menen zelf beter te zijn. Daar heeft de Heere een gruwel aan. Hoogmoed komt voor de val. Ootmoed is van de Heere.
Laat dat door genade ons leven kenmerken. Bij de Heere alleen is uitkomst.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)