Doop niet geldig

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik ben gedoopt in de hervormde vereniging Calvijn te Dordrecht. Deze kerk is niet bij een kerkgenootschap aangesloten. Ik ben daar door een voorganger gedoopt. Nu ga ikzelf naar de HHK. Nu we een kindje hebben gekregen willen wij die ook graag laten dopen, maar nu zeggen ze bij de HHK dat mijn doop niet geldig is. Mag een kerk dit bepalen?

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Je omschrijft in je vraag jullie specifieke probleem. Zoals je wel zult begrijpen kan ik daarop hier niet ingaan. Dat zou niet erg kies zijn. Dat is een zaak tussen jullie en de hersteld hervormde gemeente waar je bij hoort of bij wilt behoren.

Meer in het algemeen kan ik wel het volgende zeggen: onze gereformeerde vaderen hebben doorgaans de doop geaccepteerd van kinderen die waren gedoopt in de naam van de drieënige God in een bepaalde kerk door bevoegde/geordineerde ambtsdragers binnen die kerk. Zo wordt door ons bijvoorbeeld ook de roomse doop erkend. Maar hier ligt best een spanningsveld. Want stel je nu eens voor dat op enig moment dertig mensen bijeenkomen en iemand uit hun midden bevoegd verklaren te prediken en de sacramenten te bedienen. Is dit dan een wettige gemeente? Zijn er wettig gekozen ambtsdragers? Is er een wettige dienstknecht des Heeren die voorgaat en de sacramenten bedient? Is er dan een wettige doop? Begrijp je?

Mag een kerk dit bepalen, vraag je? Tja. De kerk heeft erop toe te zien dat de Heilige Doop een zaak van wettige sacramentsbediening binnen wettige gemeenten blijft. En als er op de door mij hierboven genoemde punten vragen rijzen of wellicht negatief geantwoord moet worden dan kan het zijn dat gezegd moet worden: de doop is niet geldig. Immers: Niet een ieder kan zomaar gaan preken en de sacramenten bedienen. Niet alle bijeenkomsten zijn samenkomsten van de gemeente te noemen. Enzovoorts.

Maar hetgeen ik zojuist geschreven heb is in het algemeen gesproken. Ik ken jullie persoonlijke situatie niet, maar ik weet wel dat wanneer jij de daartoe bestemde kerkelijke wegen zult bewandelen hierover ongetwijfeld duidelijkheid komt zodat je weet hoe het in jullie situatie ligt.

Belangrijker dan het voorgaande is nog dit: de Heilige Doop is een teken van hetgeen in het genadeverbond wordt beloofd: vergeving van zonden en eeuwig leven voor een ieder die gelooft. Deel jij reeds in dit ware geloof en wordt je leven gestempeld door waarachtige bekering? Dat is nodig om je jawoord op de doopvragen te kunnen geven. Het is de enige rechte gestalte waarin de doop begeerd kan worden voor jullie kindje. Zodat het teken en de betekende zaak samengaan. Immers: de doop is zonder het geloof krachteloos.

Hartelijke groeten en Gode bevolen,
Ds. A. Kot

Tags in dit artikel:

ongedoopt