Belijdenis doen en vroeger prostituees bezocht

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

08-05-2005, 00:00

Vraag

Vervolgvraag aan ds. Heikamp. Als je met de geschetste problematiek van die jongen te maken hebt (bezoek aan prostituees) mag je dan wel belijdenis doen? Als je al maanden gevochten hebt tegen de aandrang en gelukkig de gang naar deze zonde niet meer hebt gemaakt, mag je dan belijdenis doen? Ik worstel persoonlijk met dezelfde vraag en of ik dan wel belijdenis mag doen?


Antwoord

Beste vriend,
 
Ik wil beginnen met het stellen van een vraag: wie mogen er belijdenis doen? Stel je voor dat je deze gruwelijke zonden die je beschrijft niet had gedaan, kon en mocht je dan wel belijdenis doen? Het is immers niet alleen dit kwaad dat roept om straf, we zijn in ongerechtigheid geboren. Een voorwerp van Gods toorn. Daarom is de wedergeboorte noodzakelijk om in waarheid belijdenis des geloofs af te leggen in het midden van de gemeente. Het is een zegen dat je al worstelend de aandrang tot de verleiding hebt kunnen weerstaan om deze zonde te overwinnen. God schenke daartoe Zijn genade om dat ook in de toekomst niet meer te doen. Want we zijn tot hinken en tot zinken ieder ogenblijk gereed. Bij leven en welzijn ligt er nog een half jaar voor je voordat de belijdeniscatechese een aanvang neemt. Gebruikt deze tijd in een biddend opzien tot de Heere om in Christus vergeving te ontvangen van alle zonde en op goede rechtsgronden met God verzoend te mogen worden.

Want het gaat bij het doen van belijdenis niet alleen om een verandert leven te kennen, maar bovenal een vernieuwd leven in Christus te bezitten, door het ware geloof. Het is niet alleen een afsterven van de oude mens, maar ook een opstanding van de nieuwe mens. Je moet zondag 33 van de Heidelbergse Catechismus er maar op na lezen. Het is een strijd om in te gaan door de enge poort. En dat is geen mensenwerk, maar Gods werk. Bidt er maar veel om door God bekeerd te mogen worden, want dan word je een levend lidmaat van het lichaam van Christus. Zie, al het oude is voorbijgegaan, het is allemaal nieuw geworden.

Gods onmisbare zegen toegebeden om in waarheid een leesbare brief van Christus te mogen zijn op reis door dit aardse tranendal naar Sion.

Met heilbede, ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

belijdenisprostitutie
Dit artikel is beantwoord door

Ds. J.D. Heikamp

  • Geboortedatum:
    09-11-1939
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Staphorst
  • Status:
    Actief
283 artikelen
Ds. J.D. Heikamp

Bijzonderheden:

Emeritus

website: http://dsheikamp.refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

God heeft mij een aantal jaren geleden gegrepen en sindsdien ook niet meer losgelaten. Ook heb ik meerdere malen de vrede en de rust van Jezus Christus in mijn hart gevoeld en mocht ik geloven dat mij...
2 reacties
08-05-2017
Ik heb een vraag over het zien van engelen. Mijn vriendin zegt dat ze vaak engelen ziet. Ze ziet ze dan in het heelal, soms zijn ze aan het bidden en gaan dan weer weg. Ook ziet ze soms een engel dich...
Geen reacties
08-05-2019
Ik wil Gods kind zijn. Hoe word ik dat en hoe weet ik dat? Door mijn herseninfarct kan ik geen Bijbel lezen, niet begrijpen en niet onthouden. Zijn er Bijbels die makkelijk vertaald zijn? Hoe weet je ...
Geen reacties
08-05-2018
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering