Baby en erfzonde

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

1. Waarom moeten jonge baby's sterven? Ze hebben toch nog helemaal geen zonden gedaan?

2. Wat moet je antwoorden als een onchristelijk meisje vraagt waarom de mens dan leeft, als hij niet leeft voor plezier en lol?

Antwoord

Het zijn twee vragen die je stelt en we beginnen bij de eerste vraag: waarom moeten jonge baby's sterven? Ze hebben toch nog helemaal geen zonden gedaan? Een kindje wat geboren wordt heeft in de dadelijk nog geen kwaad gedaan. En toch is een baby onderworpen aan de dood. Dat heeft te maken met de erfzonde. Wij zijn nakomelingen van Adam. Hij was ons bondshoofd. Hij is in het paradijs van God afgevallen met alle vreselijke gevolgen van dien. De Heere rekent de zonde van Adam ons toe alsof wij Adam zijn geweest. Job mocht het verstaan toen hij getuigde: wie zal een reine geven uit twee onreine? Niet één. Dus ieder kindje wat geboren wordt is onrein in de ogen van God.

Wanneer een baby sterft is dat een aangrijpende zaak voor de ouders. Enige tijd geleden belde een vader mij op vanuit het ziekenhuis of ik gelijk kon komen. Er was een kind geboren wat volgens de arts niet lang zou leven. Een korte tijd later zaten we samen met de vader en moeder in het ziekenhuis. Het kind stierf een uur na de geboorte in de armen van moeder. We hebben toen samen Psalm 139 gelezen en het voor de Heere neergelegd. De moeder sprak: de Heere heeft ook dit kind een nieuw hartje kunnen schenken voordat het stierf. Daarmee beleed zij dat dit kind een verloren kind was door de val in Adam. Maar ook dat de Heere het in gunst kon aanzien in de tweede Adam, de Heere Jezus Christus. Boven ieder kindje wat geboren wordt staat geschreven: tenzij dit kind wederom geboren wordt hij of zij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

De tweede vraag. Je moet heel eenvoudig vertellen wat het doel is van de schepping van de mens. Juist tegenover een onchristelijk meisje heb je de taak en roeping om dit onder woorden te brengen. Onlangs sprak ik een meisje die tegen een onchristelijke collega gezegd heeft toen jou vraag op tafel terecht kwam tijdens de lunch: De Heere heeft alleen recht op ons leven en dat we dat richten naar Gods Woord in handel en wandel. Ook al doe ik beter dan jij, want ik ga naar de kerk en bidt voor mijn eten en lees in Gods Woord, toch ben ik net zo als jij ben in de ogen van de Heere. Ik moet even als jij door God bekeerd worden om kind van God te mogen zijn. Want zij alleen hebben toekomst en kennen de echte vreugde van het leven op deze aarde. Wanneer zij van vreugde mogen opspringen in de Heere dat Hij naar hen, uit vrije genade, heeft willen omzien in Christus.

Me dunkt dat uit dit antwoord van een meelevend christelijk meisje aan duidelijk niets te wensen overlaat.

Wees in alles Gode bevolen, ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

jonggestorven kinderen