Evangelische ambities

Buitenman / 10 reacties

13-03-2015, 08:10

“Vele jaren geleden was ik deel van een denominatie die zichzelf een beweging noemde. We gebruikten die term om mensen het gevoel te geven dat ze deel uitmaakten van iets, betekenisvoller dan andere ‘minder verlichte’ gelovigen die de dingen niet deden op de manier zoals wij dat deden. Ik geloof dat God verdriet heeft door dergelijke verschillen.”

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Aan het woord is Wayne Jacobsen, een predikant uit Californië die in 1995 Lifestream Ministries opzette met als doel andere christenen te bemoedigen. “Jezus liet ons niet achter met een model om te bouwen,” schrijft hij, “maar met een gids om te volgen.” We zijn kerk, “niet omdat we op een bepaalde manier of op een bepaalde plaats samenkomen (waaraan onze groep vervolgens zijn naam gaat ontlenen) maar omdat we samen luisteren naar God en Hij ons leert hoe we Zijn leven kunnen delen.”
 
Jacobsen waarschuwt, mede door zijn ervaringen van vóór 1995, tegen het vervangen van het samen luisteren naar Gods Woord, door een ontwerp of een methode. Wat eerst een middel was, namelijk om béter God te leren kennen, kan heel gemakkelijk een doel op zich worden. “Ik heb vele bewegingen zien komen en gaan - charismatisch, discipelschap, bevrijding, genezing, voorbede, geestelijke oorlogvoering, profetisch, aanbidding en apostolisch, om wat namen te noemen. Alle eindigden uitgehold. Niet omdat God er niet in was in sommige daarvan, maar omdat mensen Zijn werk gekaapt hebben om hun eigen behoeften en ambities te dienen.”
 
Jacobsens ervaringen gaan natuurlijk over de evangelische kerken in de Verenigde Staten en (misschien een deel van) de leidersfiguren die hij daar meemaakte. Maar zou het Nederlands protestantisme niet haar eigen lijstje hebben? Niet zozeer een lijstje met namen van bewegingen, maar met steekwoorden waaromheen het christelijk leven zich steeds weer dreigt of dreigde te vernauwen, hoe terecht ze oorspronkelijk ook gebruikt werden? Bijvoorbeeld: uitverkiezing, doorgaande reformatie, theologie van het apostolaat, bevindelijk, enz.?
 
Jacobsen: “Zijn er echte leiders in het Lichaam van Christus vandaag? Natuurlijk! Maar ze leiden geen bewegingen of bedenken geen modellen, ze helpen mensen om wie Jezus echt is te leren kennen en leren hoe ze Hem moeten volgen.”
 
Uit: Charisma. Christian Lifestyle Magazine, augustus 2003

Buitenman op 13-03-2015, 08:10
10 reacties
bastiaan30
14-03-2015 / 19:26
"uitverkiezing, doorgaande reformatie, theologie van het apostolaat, bevindelijk, enz."
Opmerkelijk om te lezen hoe vaak iedere keer weer de poten onder de stoel vandaan gezaagd worden van allerlei vermeende zekerheden.
Het zou helpen als je hiermee naar alle hoge heren van de wijze ''vragen-beantwoord-commissie'' en de predikanten ging, want hier lezen volgens mij vooral de toch al zo verwarde schaapjes, die allang weten dat veel van wat hen verteld en gepredikt wordt op zeer losse schroeven staat ...niets laat dat eigenlijk zo duidelijk zien als een forum.
MvR
16-03-2015 / 09:33
Wat vooral opmerkelijk is: als Buitenman iets citeert dat gaat over evangelische/charismatische bewegingen, dan past hij het in de Nederlandse situatie toe op... gereformeerde groeperingen. Toch wel opmerkelijk, gezien het feit dat de tendensen die Jacobsen in de VS waargenomen heeft exact zo ook in Nederland aanwezig zijn.
Sommige mensen hebben bezwaar tegen predikanten die bij iedere tekst dezelfde toepassing maken (de Bijbeltekst dient dan alleen nog als kapstok). Nu, zoiets gebeurt hier ook. De boodschap wint aan kracht, als de toepassing meer letterlijk uit de tekst opkomt...

Het zo snel een toepassing maken jegens het gereformeerde in NL is niet alleen een beetje flauw, maar ook niet helemaal terecht. Immers, de termen die Jacobsen noemt zijn allemaal hypes, de termen die Buitenman hier noemt zijn (op een enkele na) allemaal veel meer beproefde termen. Daar gaat het dus niet om een beweging die het tien jaar uithoudt, maar om een begrip dat al 100'en jaren nodig blijkt.
Overigens, natuurlijk is er wel een bepaald gevaar: dat we de termen overhouden maar de inhoud verliezen, dat we onszelf overhouden en God verliezen. Dat gevaar loopt inderdaad iedere beweging.

@ Bastiaan: je zegt "die allang weten dat veel van wat hen verteld en gepredikt wordt op zeer losse schroeven staat" - ik neem aan dat je in plaats van 'weten' bedoelt 'menen'...?
bastiaan30
16-03-2015 / 14:22
@MvR, ja , hetzelfde "menen" als in Johannes 5:39:
"Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben".
Buitenman
16-03-2015 / 17:12
MvR: Uiteraard pas ik het door mij gelezene niet toe op evangelische groeperingen in Nederland. Dat zou niet helemaal relevant zijn, want dit is immers een website voor hoofdzakelijk de gereformeerde gezindte, om maar eens een - helaas - in onbruik geraakte term te gebruiken.
De overeenkomst tussen de betreffende evangelische hypes en de vier geciteerde steekwoorden uit de geschiedenis van het Nederlands protestantisme in de twintigste eeuw is: dat de oorspronkelijke goede bedoeling van het plaatsen van een accent of het aanwenden van een methode, door overaccentuering eenzijdigheid veroorzaakt(e) en daarmee het juiste spoor doet / deed verlaten.
Ik noch Jacobsen blijven daar bij staan, er is nog een slotalinea aan deze column, Wilt u daarmee rekening houden wanneer u mij kritiseert? Deze slotalinea was voor mij mede de reden om deze goede woorden over te nemen op Refoweb.
Arjan
17-03-2015 / 09:13
Deze website begint zich te vernauwen tot een kritiekbak ten opzichte van zo'n beetje alle kerkelijke denominaties in Nederland. Dan een sneer naar links, dan een sneer naar rechts. De bevindelijken met hun regeltjes en smalle poortje, dan weer de evangelischen met hun handjeklap met de rechtvaardigmaking. Er deugt weinig van. Waar vaak aan voorbij gegaan wordt is dat het hier in het koninkrijk van God totaal niet om gaat. Er is maar een ding relevant: Mijn ziele, doorziet gij uw lot, hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?
bastiaan30
17-03-2015 / 10:22
@Arjan.
Kijk je daarvan op, in ogenschouw nemend de fundamenten, catechismen en geschiedenis?
Ik vind dat Jacobsen juist een heel gezonde vraag stelt en daarop antwoordt in zijn laatste alinea.
Dat die vraag velen niet aanstaat, moge duidelijk zijn.
bastiaan30
17-03-2015 / 11:29
Hier een voorbeeld van de gevolgen van de 3Fv E ....de O van Onenigheid was passender geweest.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?f=31&t=28837&p=2012013#p2012013
MvR
17-03-2015 / 15:55
Beste Buitenman,

Ik realiseer me ook wel, dat ik wel erg vaak kritiek op uw bijdragen lever; misschien is mijn benadering wat te negatief, maar ik hoop ook dat u begrijpt waar het vandaan komt. Als u citaten plaatst, dan is daar vrijwel telkens een uithaal 'naar rechts' (of in elk geval iets wat daar op lijkt). Nu is het uiteraard van belang om (zelf)kritisch te zijn. Maar dat is iets anders, dan dat iedere 'dwars' dezelfde wending moet hebben: dat er, soms enigszins terecht, soms veel minder, gemorreld moet worden aan bepaalde aspecten van de gereformeerde leer of geloofsopvatting.

U hebt het over de aanduiding 'refoweb', en ziet daarin de reden om u vooral tegen refo's en hun misvattingen/-standen te keren. Echter (1) als ik mij niet vergis is lang niet iedereen die deze site bezoekt refo in hart en nieren, en (2) het is niet alleen een site tégen refo's, maar ook voor refo's (of niet?).

Misschien mag ik het iets anders, positiever, formuleren. Ik geloof dat er in de reformatorische traditie zelf vele schatten liggen waar refo's, evo's, andere christenen en ongelovigen nodig aan opgescherpt moeten worden. Zou het niet wat zijn om 'dwars' op die manier te vullen? Een column moet prikkelen, maar dat is iets anders dan dat het altijd moet kritiseren, dunkt me. Wijsheid daarbij!
inChristus
29-03-2015 / 17:20
Tja... ik kan me wel aardig vinden in die Jacobsen.
Vergeet niet, het is Jezus die Zijn gemeente bouwt, niet wij.
En ik geloof niet zo in gemeenten/kerken die niet de eenheid zoeken of die wel zoeken maar stug vast blijven houden aan "hun" leer. Eenheid ontstaat door alles los te laten en Jezus te volgen, dat geldt ook (of juist) voor de kerken en gemeenten. Verootmoediging en bekering en dan niet "in de leer" maar "in Christus".
Buitenman
29-03-2015 / 22:28
Geachte MvR. Mag ik u wijzen op het volgende t.a.v. mijn column? a. U kunt dat niet weten, maar ik had de column de titel 'géén methode of model' meegegeven. En daar gaat de column ook over. Geen methode of model, maar Jezus. De titel is blijkbaar door Refoweb aangepast. b. De door mij in dit verband geopperde Nederlandse voorbeelden gaan over heel verschillende varianten van het 20e eeuwse Gereformeerd Protestantisme. De term 'doorgaande reformatie' verwijst duidelijk naar de Vrijgemaakt Gereformeerde Kerken in de jaren vijftig, zestig en zeventig, dus tijdens het hoogtij van het daar heersende isolationisme en dito gelijkhebberij - daar is men gelukkig een eindweegs van teruggekomen.
De 'theologie van het apostolaat' verwijst naar een term die in gezaghebbende kringen van de Hervormde Kerk in de jaren vijftig nogal populair werd en die ook een duidelijke eenzijdige (horizontalistische) gerichtheid op de wereld inhield.
Dat met het benadrukken van 'bevindelijkheid' en/of 'uitverkiezing' - in weer een andere hoek van de kerk - eveneens heel verkeerde dingen de kerk kunnen insluipen, zou u, als frequent lezer van deze rubriek, toch ook kunnen weten. Uw verwijt t.a.v. de bovenstaande column lijkt me dus nogal onterecht. Ik leg het in elk geval naast me neer.

Lees ook deze columns

Ik gun iedereen de hemel -zelfs de vijanden die ik niet heb- maar wel heel in het bijzonder Franca Treur. Onlangs praken we urenlang met elkaar. De tijd vloog. Over haar boeken ging het, haar verleden...
42 reacties
09-03-2015
“Geloof”, aldus de Amerikaanse theoloog Stanley Hauerwas, “is niet bepaalde stellingen voor waar houden, hoewel het ook plaats heeft voor de houding en de passie van het vertrouwen. Geloof is niet een...
8 reacties
03-03-2015
Werkelijke communicatie met God is mogelijk, zo weet Bart Doornweerd, en vervolgens legt hij uit welke houding daartoe dienstig kan zijn. “Hoe kan God het hart van de mens weer bereiken? Het antwoord ...
Geen reacties
21-02-2015
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering